Budaya Kaum Melayu

ASAL USUL KAUM MELAYU:

Pada asalnya, penduduk pribumi Kepulauan Melayu adalah nelayan-nelayan dan pelaut yang sentiasa berhijrah dan satu tempat ke satu tempat lain di persekitaran gugusan Kepulauan Melayu. Setelah gugusan Kepulauan Melayu dibahagi dua oleh penjajah Inggeris dan Belanda, masing-masing menduduki kawasan yang ketika ini terdiri daripada Malaysia, Brunei dan Indonesia.Faktor ini merupakan unsur penting dalam sejarah perkembangan masyarakat majmuk di Semenanjung Malaysia.

KEPERCAYAAN KAUM MELAYU:

1. Rukun Islam:
Rukun Islam dianggap sebagai tiang Islam kerana rukun yang akan menegakkan Islam. Rukun Islam ada lima perkara iaitu syahadat(kepercayaan), solat, puasa zakat, dan haji.

2. Dua Kalimah Syahadat:
Sebagai seorang Islam, harus percaya dengan ucapan kalimah syahadat. Kalimah ini bermaksud bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dam Muhammad itu persuruh Allah.

3. Solat:
Seorang muslim wajib mengerjakan sembahyang lima waktu iaitu, Subuh, Zohor, Asar, Maghrib, Isyak. Solat menjauhkan manusia daripada godaan iblis dan syaitan serta mengingatkan manusia kepada Allah S.W.T..

4. Zakat:
Setiap yang mampu, wajib mengeluarkan zakat. Setiap orang Islam yang mempunyai kekayaan yang lebih daripada minimum(berkemampuan)harus memberi sebahagian harta kepada fakir miskin.

5. Haji:
Menunaikan fardhu haji di Mekah bagi mereka yang mampu.Seluruh umat Islam berkumpul di Mekah untuk menunaikan haji pada bulan Zulhijah.


PERAYAAN KAUM MELAYU:

1. Hari Raya:
Di kalangan masyarakat yang beragama Islam, terdapat dua hari raya yang disambut pada setiap tahun iaitu Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Aidil Adha. Sebelum tibanya Hari Raya Aidil Fitri  yang juga dikenali sebagai Hari Raya Puasa. Sebelum menyambutnya selama sebulan sepanjang bulan Ramadan.

2. Israk dan Mikraj:
Perayaan Israk dan Mikraj adalah salah satu perayaan yang berunsurkan keagamaan. Sambutan dan majlis yang diadakan berkonsepkan Islam.Kemeriahan tetap wujud biarpun perayaan yang diadakan khusus untuk umat Islam sahaja.

3. Maulidur Rasul:
Maulidur Rasul atau dahulunya lebih dikenali sebagai Maulud Nabi adalah hari memperingati keputeraan Nabi Muhammad mengikut takwim Islam yang jatuh pada tanggal 12 Rabiulawal tahun Gajah yang bersamaan dengan 20 April 571 Masihi.


ADAT PERKAHWINAN KAUM MELAYU:

CONTOH:

(1)     Merisik
(2)     Meminang
(3)     Hantaran Belanja
(4)     Menjemput
(5)     Akad Nikah
(6)     Berandam
(7)     Berinai Besar
(8)     Majlis Persandingan


PAKAIAN KAUM MELAYU:

CONTOH PAKAIAN WANITA:

(1)    Baju Kurung
(2)    Baju Kedah
(3)    Baju Kebaya Labuh
(4)    Baju Kebaya Pendek


CONTOH PAKAIAN LELAKI:
              
(1)    Baju Cekak Musang.
(2)    Songkok
(3)    Destar atau Tengkolok


SENI KRAF TANGAN KAUM MELAYU:

TEKSTIL BATIK:
Perkataan batik berkait rapat dengan perkataan dalam Bahasa Melayu iaitu “titik” dan dalam perkataan Jepun “ambo” yang bermakna melukis. Maka gabungan daripada maksud melukis titik 
terhasillah nama batik.

SONGKET:
 Kaian songket boleh dibuat baju, kain sarung, tanjak atau selendang.Pakaian ini sering digunakan dalam majlis perkahwinan, pertabalan raja-raja dan sebagainya.

SENI TEKAT:
Seni tekat juga disebut sebagai sulaman timbul atau tekat bersuji yang dikaitkan dengan sulaman benang emas.

SENI UKIRAN TANGAN:
(1) Senjata                                        
(2)
Keris
(3)  Lembing
(4)  Pedang dan Badik
(5)  Pertukangan Kayu
(6)   Pertukangan Logam